Bye Australia, hello Asia! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marcel & Erzsi - WaarBenJij.nu Bye Australia, hello Asia! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marcel & Erzsi - WaarBenJij.nu

Bye Australia, hello Asia!

Door: Marcel & Erzsi

Blijf op de hoogte en volg Marcel & Erzsi

01 December 2013 | Laos, Luang Prabang

Sawadee!

Allereerst bedankt voor alle leuke reacties op de vorige blogs! We kunnen helaas niet altijd reageren maar lezen het zeker!

(Dit blog is alweer een aantal dagen oud, we zijn dus al in Laos!)

Het is alweer even geleden dat we wat van ons hebben laten horen. Inmiddels zijn we Thailand bijna doorkruist, we staan op het punt om naar Laos te gaan. Maar eerst nog genoeg te vertellen over Australië!

Australië
Ondanks dat we niet al te vaak meer konden en wilden stoppen op weg van Sydney naar Melbourne hebben we deze laatste etappe nog fantastische dingen meegemaakt. Na een goede insiders tip zijn we naar Bermagui gereden waar veel walvissen voorkomen. Vol verwachting stonden we te 'spotten' en na paar minuten werden we al beloond, Erzsi had de eerste walvis gespot! De volgende dag stond er alweer wildlife spotten op de agenda. Een uitstekende insiders tip: Raymond Island. Op dit kleine eilandje wonen niet alleen mensen maar ook heel veel koala's. Na een gratis overtocht met de ferry zijn we de koala's gaan zoeken. Na een aantal bomen aan een grondige inspectie te hebben onderworpen hebben we de eerste koala gespot. Erzsi stond alweer klaar met een mandje om het beestje mee naar huis te nemen vanwege zijn lieve snoetje, aangezien ons huis in Groningen geen dierentuin is heeft Marcel haar gelukkig van het idee afgehaald. Op het eiland(je) werden we vergezeld door een oudere dame die we ontmoet hadden op de ferry. Zij heeft ons een lesje Australische natuur gegeven en samen gezocht naar wilde dieren. Als bonus kwamen we ook kangaroo's tegen, dit keer geen steak maar echte! Wat zijn ze in het echt enorm groot. Heel gaaf om ze rond te zien skippyen, zeker als er ook nog een baby'tje uit de buidel te voorschijn komt.

Na al dat natuurschoon, gezelligheid op de kampeerplekken (gratis!) en een klimaatverandering (koude nachten en overdag Max 22 graden) zijn we aangekomen in Melbourne. Marcel heeft zijn hart kunnen ophalen bij het stratencircuit waar eens per jaar een Formule 1 race wordt gereden. Na een stadswandeling door Melbourne en een ritje met een nostalgische tram was onze laatste avond aangebroken in Australië!
Met pijn in ons hart hebben we afscheid genomen van onze trouwe Chubby. Hij was een gezellige reisgenoot en heeft ons overal gebracht.

Azie!
Vanuit Melbourne zijn we in 2 uur naar Sydney gevolgen, vervolgens een 9 uur durende vlucht naar Bangkok gehad. Hier zijn we snel naar het hotel gegaan en in slaap gevallen.
Bangkok is grote stad met heel erg veel mensen en nog meer tuktuks en ander verkeer. De cultuurschok kwam goed bij ons binnen, Azië is zo anders dan dat wij
westerlingen gewend zijn. Er is geen enkele vergelijking te maken.
De drukte van Bangkok zijn we na een paar dagen ontvlucht, tijd om meer cultuur te gaan snuiven. Historische tempel ruïnes in Ayuthaya, loslopende apen in Lopburi (echt waar!) en een uitstekende maar vooral lokale Food market in Phitsanulok. In Ayuthaya hebben we als echte Hollanders een fiets gehuurd (doen alle toeristen daar) en veel oude tempels bezocht. Lopburi staat bekend als 'monkey town' en daar is niets aan gelogen. De apen lopen echt overal, samen met een Thaise man en vrouw hebben we apen gevoerd. Phitsanulok is niet zo toeristisch, dit beviel ons wel even. Alleen met Thai is toch een andere ervaring dan in een toeristen stad. De enige toeristen die we tegen het lijf liepen waren Engelsen die we al eerder hadden ontmoet. Met elkaar hebben we een aantal Thaise barren bezocht.

Verder in het noorden hebben we een bezoek gebracht aan Chiang Mai, een soort mini Bangkok maar wel heel gezellig. Vanuit hier hebben we een trekking gemaakt naar de bergen. Hier hebben we erg veel gelopen, helaas zonder veel uitzicht. Wel hebben we op een olifant gezeten en een waterval bezocht. Bambooraften maakt ook deel uit van het programma, helaas was dit meer dobberen met te veel mensen op een vlot.
Terug in Chiang Mai begon het 'Kratong' festival. Vrij vertaald is dit het lichtfestival. Iedereen laat minstens 1 lantaarn op in de lucht, prachtig om te zien! Allemaal lichtjes in de lucht en dat maar liefst drie dagen achter elkaar. Thaise mensen zijn gek als het gaat om vuurwerk, dit gooien ze het liefste richting elkaar.
Vanzelfsprekend zijn wij meegevoerd in het feestgedruis en hebben het tot in de late uurtjes gezellig gehad met een aantal Fransen.

Na het feesten in Chiang Mai waren we toe aan een 'layd-back' omgeving. We zijn vertrokken naar het idyllische Pai. De weg ernaartoe telt 762 haarspeldbochten, samen met een chauffeur die een carrière als formule 1 coureur is misgelopen was dit een van de spannendste ritjes.
Het natuurschoon van Pai is prachtig, zoals alle toeristen hebben we een scooter gehuurd en hierop rond getoerd naar alle highlights. Na Pai zijn we naar Chiang Khong gegaan voor de grensovergang.

Tot de volgende keer!

• 01 December 2013 - 10:17

Daphne:

Hiii Marcel en Erzsie,

Wat leuk om jullie op deze manier te volgen! Ik heb alweer 2 nachtjes in mijn eigen bedje geslapen. Zo gek!! Geniet er nog even van!!!

Kus!

• 01 December 2013 - 11:28

Ameerstra@home.nl:

Wat een leuk verslag en zo geschreven dat het
    Geweldig leuk is om te lezen. Misschien kun je nog
    boek schrijven het is boeiend en luchtig
    zodat je je waant in jullie wereld. En wat
    beleven jullie mooie dingen. Het verschil
    van de werelddelen is natuurlijk erg leuk om
    te ontdekken. Liefs en kus. Aafke

• 01 December 2013 - 15:18

Oma En Wieger:

Wat een geweldig mooi verslag .zoals jullie het omschrijven zo leeft het voor ons.
    Ja een echte cultuurschok nu jullie in Azië zijn.Ga je deze verslagen straks in boekvorm
    uitgeven? Geniet er maar van en veel liefs .
    Oma

• 01 December 2013 - 19:49

Dini Van Engelen:

Wat hebben jullie alveel gezien en meegemaakt. Fantastisch allemaal. Erg leuk om het allemaal te lezen. Ben benieuwd wat jullie nog meer gaan beleven.
    Alvast een fijne verjaardag voor Marcel. Groetjes van Laurens en Dini

• 05 December 2013 - 12:19

Harm En Dorothé:

Wat een genot om jullie reisverslagen te lezen. Ben er voor het eerst eens even rustig voor gaan zitten en dan kom je helemaal in de sfeer van het reizen. Ook lees en zie ik allemaal dingen, die we telefonisch en met het what's appen nog niet gedeeld hadden.In boekvorm je reisverslag uitgeven, zoals eerder gesuggereerd, lijkt me een prima idee. Blijf genieten ! Liefs Harm en Dorothé.

• 08 December 2013 - 14:38

Anneke:

Alweer een feest om te lezen! wat heerlijk :D
    Blijf genieten, en af en toe zo'n update maakt ons ook weer blij in regen, wind en natte sneeuw ;)

• 04 Februari 2014 - 10:31

Buurtjes:

Al weer twee maanden oud deze update. Krijg geen auto update dus nu pas weer eens gekeken en er staan dus wel meer verhalen!! Leuk om te blijven volgen, helemaal niet jalours of zo hoor!! Lieve groet en geniet maar lekker!
    Jeroen