Prachtig Laos & veelzijdig Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marcel & Erzsi - WaarBenJij.nu Prachtig Laos & veelzijdig Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marcel & Erzsi - WaarBenJij.nu

Prachtig Laos & veelzijdig Cambodja

Door: Marcel & Erzsi

Blijf op de hoogte en volg Marcel & Erzsi

08 Februari 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Helllllloooooo!

Toch maar weer een blogje van ons! Na een aantal klachten te hebben gekregen over onze blog frequentie zetten we weer een verhaal online.
Nog steeds lezen wij alle reacties en wederom: super om te lezen, bedankt!

In dit blog vertellen we onze belevenissen in Laos en Cambodja, inmiddels zijn we alweer twee weken aan het genieten in Vietnam. (Update, dit blog zijn we begonnen in Vietnam en hebben we bij ons tweede bezoek aan Cambodja afgemaakt)

Laos
De grens tussen Laos en Thailand wordt gevormd door de rivier de Mekong. Dè manier om naar Laos te reizen is natuurlijk per boot. De daadwerkelijke oversteek duurt maar 5 minuten, verder reizen doe je per 'slowboat', een tweedaagse tocht naar Luang Prabang. Naast de prachtige omgeving en de gezelligheid is het een fantastische belevenis. De creatieve manier van geld verdienen doet toch weer versteld staan. Na een uurtje gevaren te hebben kwam er een andere slowboat langszij, volgens het gerucht kampte boot met motorpech. Er is niets wat niet opgelost kan worden, wat op twee boten past kan ook op een boot. Passagiers van de andere slowboat kwamen bij ons aan boord inclusief hun bagage. Men tovert vervolgens het gangpad om in zeeën van zitruimte. Het nut van plastic tuinstoeltjes is weer bewezen... Of de boot werkelijk problemen had is niemand helemaal duidelijk geworden.

Vanuit Luang Prabang hebben een 'sleeperbus' genomen naar de hoofdstad van Laos, Vientiane. Wederom een fantastisch belevenis. De naam zegt het al, een bus met alleen maar bedden. Stapelbedden met twee personen naast elkaar berekend op Aziatische lengte en breedte maten. Wij hadden geluk, het bovenste bed voorin de bus was voor ons, dit was de grootste plek met spectaculair uitzicht. Helaas is er van slapen weinig terecht gekomen, de chauffeur was getrouwd met de claxon, om de haverklap zat er iemand te kotsten en de kwaliteit van de weg is om te huilen. Het is slechts 350 km, helaas is de weg erg slecht en doet de bus er 12 uur over.
Vientiane is geen stad om uren rond te kijken, meer een stad om de reis naar het zuiden te onderbreken. Helaas zijn we allebei in Vientiane ziek geworden, we hebben een aantal dagen de muren van onze hotelkamer bewonderd.

Vanuit Vientiane hebben we koers gezet naar Thahek, een plaats met 29.000 inwoners. Hier zijn we een 3 daags avontuur begonnen op een motorbike. We rijden door het binnenland van Laos, richting de Vietnamese grens. Deze route staat bekend als 'The Loop'. In 500 km zijn we langs watervallen, grotten, uitzichtpunten en dwars door inheemse dorpen gereden, ook hebben we geleerd dat koeien altijd voorrang hebben, geen richting aangeven en niet voorsorteren. We hebben de prachtige omgeving bewonderd en kunnen proeven van het echte Laotiaanse leven. Tijdens ons motorbike avontuur hebben we een drietal backpackers afkomstig uit Frankrijk ontmoet, inmiddels hebben we menig avontuur beleefd met deze Fransozen.
De kwaliteit van de weg is op z'n Laotiaans, slecht en nog slechter, maar dit was een deel van het avontuur. Reizigers die de 'The Loop' voor ons hebben gereden hadden te kampen met lekke banden, kapotte kettingen en gebroken veringen. Wij hebben geen problemen gehad, alleen was de motorbike in betere staat dan ons achterwerk! 500 km op een weg die geen weg mag heten is toch best ver. Maar we hebben ervan genoten.

Verder naar het zuiden hebben we het Bolaven Plateau bezocht. Dit plateau ligt wat hoger en is geschikt om koffiebonen te verbouwen. Marcel moest hier naar toe, als echte koffie drinker kan je dit niet aan je voorbij laten gaan. De spannende rit met de lokale bus was fantastisch, we hebben gezien dat toch echt alles mee kan met de bus. Zelfs als het bagageruim en het gangpad vol is, worden scooters op het dak gezet en meegenomen. Aangekomen op het Bolaven Plateau waren de weergoden ons niet gunstig gezind. Het ging keihard regenen, we hebben dezelfde middag besloten om weer te vertrekken. Na uiteraard de beroemde koffie te hebben geproefd zijn we de volgende dag in een 'Sawngthaews' gesprongen, een soort pick-up met 2 banken en een opbouw waar zoveel mogelijk mensen in worden gepropt. Ook hier gelde: er is altijd ruimte voor eentje meer. In ons geval was de populatie in de pick-up 23 volwassenen, 5 kinderen, bagage en een boomstronk.
Van horen en zeggen wisten we dat de door ons geliefde zon zich voorlopig niet zou laten zien. We hebben ervoor gekozen om op te drogen in het zuiden van Laos, de 4000 eilanden in de Mekong rivier.

De 4000 eilanden staan bekend om de relaxte sfeer en de 'happy' backpackers. In bijna elke kroeg kan men een cake of drankje 'happy' bestellen, er worden vrolijke ingrediënten aan toegevoegd. Gevolg is dat veel toeristen er wat afwezig bijzitten maar zich bijzonder schijnen te vermaken.
Op een van de bewoonde eilanden hebben wij een heerlijke relax plek gevonden en een grote liefde voor de hangmat ontwikkeld. Op het eiland kwamen we Duitsers tegen die we eerder hadden ontmoet, met hen hebben we gekayakt en een feest 'het einde van de wereld' volgens de Maya kalender gevierd. Tijdens ons geluier hebben we ons lekker kunnen verdiepen in Cambodja.

Cambodja deel 1
In de hangmat was bij ons het idee gerezen om oud & nieuw aan het strand te vieren. De kerstsfeer hebben we geprobeerd op te zoeken in hoofdstad van Cambodja. We hebben ons plan iets gewijzigd en bezoeken Cambodja twee keer.

Na lang wachten en nog eens heel lang wachten bij de Cambodjaanse grens zijn we opgehaald en naar Phnom Penh gereisd. Op een verdwaalde kerstman na was de kerst daar ver te zoeken. De toeristen werden uiteraard wel verleid om een kerstdiner compleet met kalkoen in een van de vele restaurantjes te eten. Wij hadden ons voorbereid op een luxe maaltijd met lekker vlees en goede wijn, helaas viel dit wat tegen. Cambodjanen hebben meer kaas (kaas? KAAS?? Dat missen we wel hoor!) gegeten van het bereiden van rijst en noodle gerechten.
De bezienswaardigheid in Phnom Penh zijn de beruchte 'Killing Fields'. Google het maar eens, hier zijn veel mensen vermoord tijdens de oorlog onder de Rode Khmer. Dit was indrukwekkend om te zien en geeft een belangrijk deel van de geschiedenis weer waar Cambodja nog steeds mee aan het worstelen is. De oorlog duurde tot 1980 dat is dus nog vrij recent. Tijdens deze periode zijn er veel wegen verwoest en die zijn tot op de dag van vandaag nog lang niet hersteld.

Op oudejaarsdag 2013 aan het strand met cocktail of een biertje, wie wil dat nou niet? Wij wouden graag in stijl het oudejaar afsluiten en vonden het strand een perfecte plek. Deze plek was in het zuiden van Cambodja, Sihanoukville. De Cambodjanen waren al een aantal dagen in rep en roer voor het grote nieuwjaarsfeest. Dit hebben we grotendeels vanaf het terras aanschouwd, veel meer is er in deze plaats ook niet te doen.
Als letterlijke klap op de vuurpijl kwamen we de Franse jongens die we in Laos hadden ontmoet weer tegen. Dit weerzien moest gevierd worden en zo werd ook een plan gesmeed om oud & nieuw samen door te brengen. Dit is een gezellig feest geworden op het strand tussen de Cambodjanen en vele toeristen!

Op 2 januari zijn we verder gereisd naar het volgende land, Vietnam! Wat we hier beleefd hebben houden jullie nog van ons te goed.

Groetjes,

Marcel & Erzsi

• 09 Februari 2014 - 10:56

Anneke:

Wauw! Wat een fantastische impressie en verslag van jullie ervaringen daar! Helemaal ondergedompeld in andere culturen en mogelijkheden. Leuk om te lezen, prikkelt de reiziger in de lezer absoluut!!
    Heel veel plezier verder, blijf lekker genieten!